Pitali smo političare o lokalnim medijima. Pročitajte odgovore iz Mosta

U okviru kampanje „Lokalni mediji građanima, ne šerifima“, HND i SNH provode anketu među političkim strankama, platformama i nezavisnim kandidatima koji se natječu na predstojećim lokalnim izborima na temu funkcioniranja lokalnih medija. U nastavku donosimo odgovore Mosta.

1. Jeste li zadovoljni postojećim modelom financiranja lokalnih medija?

Ovakav model financiranja lokalnih medija javnim sredstvima prepušten je odlukama vlasti lokalnih i regionalnih jedinica samouprave. Takav model nije dobar jer ostavlja veliku mogućnost utjecaja pojedinaca, lokalnih šerifa i političkih stranaka na uređivačku i kadrovsku politiku lokalnih medija. Umjesto informiranja, objektivnog izvještavanja i praćenja važnih tema, lokalni medij se u ovakvim okolnostima svodi na bilten. Most je snažno usmjerio i svoje politike i konkretne prijedloge zakona prema ograničavanju moći lokalnih šerifa, jer je to nužno i za neovisnost lokalnih medija koji su često ovisni o volji i novcu lokalnih moćnika. Lokalni su mediji izuzetno važni jer u manjim sredinama kreiraju društveni život i nužno je da budu usmjereni prema građanima. Utjecaj lokalnih šerifa ne manifestira se samo na sadržaj koji građani dobivaju, već i na potpunu eliminaciju oporbenih političara u lokalnoj zajednici, koji se pojedinih lokalnih medija ne mogu domoći čak ni u predizbornoj kampanji

2. Kakve ste modele financijskih potpora lokalnim medijima osmislili i kako ćete osigurati transparentnost tog procesa te neovisnost rada medija?

Potpunu neovisnost rada medija moguće je jamčiti jedino u slučaju da mediji nisu ovisni o javnim financijama o kojima odlučuju pojedinci ili političke stranke. No, i tu se problem ovisnosti medija može javiti u vidu ovisnosti o oglašivaču. Temelj svega je konačno donošenje medijske strategije kojom bi se uredio način na koji mediji funkcioniraju. Vezano za mogućnost  financiranja lokalnih medija iz proračuna, nužno bi bilo odrediti jasne i mjerljive kriterije, transparentne natječaje, te da svi oni koji zadovoljavaju kriterije dobiju isti iznos potpore. Danas je stanje u medijima teže nego ikad, a pred medijima je i veliki izazov da svojom objektivnošću i kvalitetnim sadržajem privuku čitatelje koji će taj sadržaj plaćati. Situacija u lokalnim medijima je još teža, jer se malobrojni novinari otpuštaju, lokalno proizvedenih vijesti praktički nema, a lokalni moćnici određuju teme koje će se obrađivati, dok su zatvorena vrata ikakvom suprotnom mišljenju opozicije.

3. Hoće li kriteriji za dobivanje javnih sredstava biti transparentni i jasni? Hoće li biti poznato tko je odgovoran za dodjelu sredstava? Kako ćete formirati povjerenstvo stručnjaka koji će odlučivati o dodjeli sredstava?

Bez jasnih, transparentnih kriterija za dobivanje javnih sredstava, nema pomaka na bolje. Ako su u pitanju sredstva iz proračuna JLS, držimo da kao i za sva sredstva koja se troše iz proračuna, moraju postojati jasni i mjerljivi parametri na temelju čega se  dodjeljuju i koji učinak očekujemo od utrošenih sredstava. Sve to treba jasno i transparentno prezentirati građanima i svima koji su za te podatke zainteresirani. Realna slika grada, lokalne zajednice, je u očima građana, a brojni su problemi kojih lokalni političko-upravni sustav uopće nije svjestan. Lokalni mediji moraju biti usmjereni na korisnike, jasno i kritički izvještavati, upravo o tome što građane zanima, a ne po diktatu nekog političkog moćnika. Kada bi se razvila masa zainteresiranih građana, samim time i mediji bi bili neovisniji jer bi teško bilo zanijekati koliki interes vlada za neku temu i koliko je građanima važna.

4. Kako spriječiti ovisnost lokalnih medija o JLS-ovima i lokalnim oglašivačima, odnosno kako spriječiti pritiske i zahtjeve koje redakcijama, odnosno glavnim urednicima, postavlja vlasnik medija, političari i interesne skupine?

Ovo je izazov za vlasnike medija, ali i za poduzetnike općenito, kako osmisliti poslovni model koji će biti u što manjoj mjeri ovisan državi, jedinicama lokalne i regionalne samouprave, a samim time i o politici. Više izvora financiranja znači i veću neovisnost medija. Snažna podrška kvalitetnom mediju, istraživačkom novinarstvu koje ima potporu u korisnicima, građanima, čitateljima, gledateljima, koji vape i cijene kvalitetan sadržaj. Poticanje različitih tema, sugovornika, jednaka zastupljenost različitih mišljenja i kriterij koji se vodi aktualnom temom, interesom određene lokalne zajednice, a ne naručenim tekstom  ili gostovanjem. Kvaliteta koju će prepoznati tržište i čitatelji. Nužno je i zaštititi novinare koji su također izloženi utjecaju na njihov rad i koje razni interesi, osobito u lokalnoj sredini, pokušavaju spriječiti u neovisnom radu.

5. Kako spriječiti diskriminaciju pojedinih lokalnih medija te osigurati ravnopravan i transparentan pristup informacijama JLS-ova?

Nema novinara koji se nije suočio s čekanjem odgovora koje može trajati tjednima i mjesecima. Lokalni mediji koji pokušavaju opstati bez potpore ili milosti lokalnih moćnika, imaju poseban tretman, jer baš oni pokušavaju ukazati na činjenice koje ovi drugi zaobilaze. Nažalost, dosljednog provođenja zakona o pravu na pristup informacijama, nema, osobito u manjim sredinama i kada su u pitanju lokalne institucije. A upravo je to jedini način da transparentno i ravnopravno funkcioniraju mediji.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Imate problem ili nedoumicu? Tražite savjet ili bi htjeli nešto predložiti? Slobodno nam se javite!