Na europskoj razini u tijeku je trijalog o regulativi izuzetno važnoj za medijsko okruženje u Europi, ali i u Hrvatskoj. Predstavnici novinarskih oganizacija u Hrvatskoj aktivno sudjeluju u zagovarnju kvalitetne regulative te smo informirali o našim stajalištima i zatražili sastanak s predstavnicima izvršne i zakonodavne vlasti u Hrvatskoj, s hrvatskim pregovaračima i predstavnicima u Europskom parlamentu.
Stajališta Europske federacije novinara, SNH i HND te medijskih stručnjaka o Europskom aktu slobode medija i o Direktivi o suzbijanju SLAPP tužbijejasan-potrebna nam je jaka zakonska regulativa s učinkovitim mehanizmima zaštite.
Posljednji politički sastanak o Europskom aktu o medijskim slobodama planiran je 15. prosinca i bavit će se isključivo člankom 4. (zaštita izvora i korištenje špijunskog softvera protiv novinara) . Zabrinuti smo stajališta Vijeća o izuzeću iz nacionalne sigurnosti (EFJ priopćenje za javnost ).
Takvo izuzeće za “nacionalnu sigurnost” bez zaštite temeljnih prava zanemaruje važnu sudsku praksu Suda pravde EU . Štoviše, iako je pozicija Parlamenta daleko bolja od pozicije Komisije i Vijeća, još uvijek postoje neke nedosljednosti i praznine u vezi sa zaštitom izvora.
Želimo vas upozoriti i na namjeru slabljenja članka 5. (Medijski javni servis) Europski parlament obavio je vrijedan posao u jačanju odredbi o medijskim javnim servisima (članak 5.). Predložene izmjene učinkovito bi ih zaštitile javne medijske servise od uplitanja vlada, kako u zakonu tako iu praksi. Što je najvažnije, osigurale bi primjereno, predvidljivo i održivo financiranje medijskih javnih servisa na višegodišnjoj osnovi, također s ciljem da im se omogući razvoj i prilagodba potrebama publike i tehnološki napredak.
Ako donositelji odluka u EU žele zaštititi neovisnost javnih medijskih servisa, ne bi se trebali zadovoljiti ništa manje od stajalište Parlamenta tijekom međuinstitucionalnih pregovora u trijalogu. Niz je problematičnih najava izmjena prihvaćenog teksta, te pozivamo institucije EU i donositelje odluka na nacionalnoj razini da ne potkopavaju i ne oslabljuju javne usluge medijima i snažne mehanizme za zaštitu pluralizma medija.
Problematične su i najave Vijeća da neće prihvatiti potrebu za pokretanjem nacionalnih baza podataka o vlasništvu i da će upotrijebiti formulaciju uredničke odluke koja će biti zajamčena umjesto jače formulacije EP-a koja dodaje glavnog urednika i uredničku odluku urednika u članku 6. (transparentnost).
SLAPP
Posljednji politički sastanak o SLAPP-ovima planiran je 29. studenoga . Zabrinuti smo za namjere u vezi članka 9. (prijevremeno otpuštanje) jer bez te odredbe, odnosno razvodnjavanjem te odredbe Direktiva o SLAPP-u gubi smisao.
Prijedlog Europske komisije uspostavlja podjelu između “očigledno neutemeljenih” sudskih postupaka i “zlostavljajućih” sudskih postupaka usmjerenih na sudjelovanje javnosti, pri čemu samo prvi podliježu mehanizmu prijevremenog otpuštanja. Čak i ako se tužba prepozna kao zlouporaba, ne postoji način da se takva tužba ukloni iz sudskog procesa ako se utvrdi da prelazi (vrlo nisku) prepreku da nije “očito neutemeljena”. Protiv slabljenja članka 9. javno su se oglasile brojne međunarodne organizacije.
Također smo zabrinuti zbog članka 4. (definicija prekograničnih slučajeva) jer Vijeće smatra da je njegovo uklanjanje bolje nego uključivanje definicije. To je netočno jer je sveobuhvatna definicija ključna kako bi se osigurala konkretna primjena zaštitnih mjera uključenih u Direktivu.
Zakonodavna regulativa važna je za zaštitu jakog profesionalnog novinarstva. Pozivamo donositelje odluka na europskoj i nacionalnoj razini da osiguraju čvrst sustav kojim bi se novinarstvo obranilo kao javno dobro i stup svakog demokratskog društva.