Podrška neovisnosti lokalnih medija Skupštine EFJ-a

Na Godišnjoj skupštini Europske federacije novinara prihvaćena je izjava koju su zajednički predložili SNH (Hrvatska), HND(Hrvatska), Udruženje BH novinara (Bosna i Hercegovina), NUNS (Srbija), SNS (Slovenija), SNJ (Francuska). U prihvaćenoj izjavi EFJ naglašava da je lokalno novinarstvo dugo trpi političke pritiske koji ugrožavaju njihov opstanak, a Covid kriza dodatni je udar na lokalne medije i zaštitu prava radnika u medijskim kućama. EFJ smatra da je potrebno pomoći lokalnim medijima kako bi osigurali nastavak rada. Suočeni s brojnim ekonomskim izazovima (smanjenje plaća, otpuštanja ili čak zatvaranje) koji su uvelike pogoršani pandemije, takva je pomoć više nego potrebna. Vrijednost lokalnog novinarstva nikada nije bila jasnija: neovisno izvještavanje nužno je za informiranje javnosti, ali i kontrolu odgovornih kreatora politika. Većina lokalnih medija u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Sloveniji rade na komercijalnoj osnovi, što im je, čini se, glavni problem. Kapaciteti lokalnog gospodarstva su premali da bi mogli financirati medijsku produkciju kroz oglašavanje. Pogotovo kad sve više marketiga prelazi na internet, a cijene tradicionalnih izdanja, televizijsko i radijsko oglašavanje pada, pa lokalnim medijima postaje sve teže financirati proizvodnju lokalnih vijesti i pluralističkih i medijskih sadržaja. U isto vrijem javno financiranje nije dovoljno da pokrije gubitke komercijalnih prihoda. Kao rezultat toga, lokalni mediji se sve više oslanjaju na financijske aranžmane s lokalnim vlastima Te, često potpuno netransparentne “reklamne”  transakcije, žrtvuju neovisnost medija u zamjenu za odgađanje stečaja. U protekloj godini novinari u lokalnim medijima u našim zemljama su cenzurirani i ostajali bez posla (na primjer kada su novinari Glasa Istre otpuštena su zbog javnog neslaganja s uređivačkom politikom gradskih vlasti.) Sindikati i udruge su u više navrata tražili od Vlade promjenu postojećih modela financiranja lokalnih medija, prema kojem lokalna vlast izravno bira medij kojem će dodijeliti javni novac i odlučuje o iznosu financijske podrške. Takav model financiranja dovodi lokalne medije u poziciju ovisnosti o nositeljima lokalne samouprave, čiji rad trebaju kritički sagledavati. Oglašivači se možda nisu pokazali kao najbolji saveznici medijskog integriteta. Nedavna izvješća otkrivaju da je prihod od digitalnih oglasa raste čak i tijekom pandemije. Prijelaz s općeg oglašavanja iz prethodnog razdoblje do ciljane komunikacije na temelju osobnih podataka ukazuje strukturne promjene. Većinu sredstava prisvajaju velike tvrtke, koje se ponekad nazivaju digitalnim oligopolima, bez puno volje zaulaganje u profesionalno novinarstvo.

Najgore udarce strukturnoj krizi medijske ekonomije pretrpjeli su najslabiji u medijskom ekosustavu: novinari, posebice u lokalnim medijima. Kao da, uz pritiske politike i kriminala, trebaju još jednu otvorenu frontu. Vlasnike medija, koji su u boljim vremenima barem davali institucionalnu i pravnu podršku novinarima, sada  okreću leđa “proizvođačima sadržaja”. To je posebno vidljivo u kontekstu lokalnog novinarstva, u  retivno malim gospodarstvima, poput Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine, Slovenije … gdje vlasnici medija sve više traže razne neformalne ili formalne dogovore s lokalnom politikom. Istodobno, postoji nekoliko inicijativa za pravedniji porezni sustav koji bi se bavio  problemom javnih prihoda izgubljenih digitalizacijom. Nažalost, nitko ne prepoznaje da dio toga treba vratiti novinarstvu.

EFJ podržava napore svojih članica u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Srbiji u:

  • pronalaženju modela za vraćanje dijela javnih prihoda prikupljenih kroz nova – nacionalna odnosno nadnacionalna – porezna pravila medijskim institucijama putem javnih subvencija. Ove promišljene mjere potpore javnim politikama za opće dobro novinarstva moraju se odvojiti od bilo kakvog utjecaja državne, političke i ekonomske moći, i
  • zahtijevati potrebne izmjene zakonodavstva na nacionalnoj razini kako bi se osigurala transparentnost sustava financiranja lokalnih medija i njihova nastojanja da osmisle model javne potpore lokalnim medijima koji bi ih učinili neovisnima o lokalnim vlastima čiji rad prate

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Imate problem ili nedoumicu? Tražite savjet ili bi htjeli nešto predložiti? Slobodno nam se javite!