Novinarski sindikati zahtijevaju transparentnost i pošten udio za novinare u Googleovim dogovorima s izdavačima

Foto: EFJ

 

Nakon što se godinama opirao zahtjevima za plaćanjem vijesti, Google je u iznenađujućoj najavi 25. lipnja rekao da je sklopio dogovore s brojnim izdavačima vijesti širom svijeta. Europska i međunarodna federacija novinara (EFJ/IFJ) i njihove podružnice zahtijevaju transparentnost u vezi s ugovorima i jamstva da će novinari dobiti svoj dio, javlja EFJ.

Ugovori između Googlea i izdavača vijesti potpisani su u nekoliko zemalja, uključujući Australiju, Brazil i Njemačku, i bili su dio, kako je rekao tehnološki div, „novog iskustva koje će se usredotočiti na kvalitetan sadržaj i pomoći izdavačima da ga unovče“. Nisu dostupni detalji, ali izgleda da sporazumi obuhvaćaju čitave komade, ne samo isječke (ograničene riječi), pakirane u nove proizvode, nije jasno kakve. Naknade će iznositi “stotine tisuća eura za veliku novinu”, navodi francuski izdavač.

Najava dolazi godinu dana nakon što je na snagu stupila Direktiva EU o autorskim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu, čime je stvoreno pravo izdavačima i novinarima u EU da ostvare primanja od internetskih platformi za korištenje svojih publikacija.

“Google je napokon posegnuo u svoj novčanik i to je dobra vijest i korak u pravom smjeru,” rekao je Anthony Bellanger, glavni tajnik IFJ-a, “ali treba učiniti mnogo više kako bi se osiguralo da su postupak i naknade pošteni i da novinari imaju koristi”, nastavio je.

Google će sada također ponuditi izdavačima plaćanje kako bi omogućili čitateljima besplatan pristup člancima koji se plaćaju. To bi “omogućilo izdavačima koji nude sadržaj koji se mora platiti da povećaju svoju publiku i otvorili bi priliku ljudima da čitaju sadržaj koji obično ne vide”, priopćili su iz Googlea.

Google se u Australiji godinama opirao pozivima za plaćanje. Prvi izdavači koji su potpisali ugovor s Googleom bili su Schwartz Media, The Conversation i Solstice Media. Nacrt „kodeksa pregovaranja“ koji razvijaju australska vlada i Australska komisija za zaštitu potrošača i konkurencije (ACCC) trebao bi biti objavljen ovaj mjesec, nakon javne rasprave u kojoj je sudjelovao i član IFJ-a – Media, Entertainment & Arts Alliance (MEAA).

U Njemačkoj se sklapaju ugovori s pet izdavača, uključujući Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit, Allgemeine Zeitung, Der Spiegel, Der Tagesspiegeland i Rheinische Post. Deutsche Journalisten-Verband (DJV), član EFJ-a i IFJ-a upozoravao je protiv Googleove sheme „namijenjene izbjegavanju zakonske obveze plaćanja“.

Osvrćući se na dogovore, glavni tajnik EFJ-a Ricardo Gutierrez rekao je: “Žalimo što su se neke novine opredijelile za pojedinačne dogovore, a ne za kolektivne pregovore i upozoravamo regulatore na labave pristupe zbog kojih će tehnološki gigant zaobilaziti zakonske obveze EU-a da plati medije i novinare.”

U Francusko je u srpnju prošle godine izglasan zakon koji je implementirao Direktivu EU-a, a kojim se zahtjeva od tražilica da izdavačima plaćaju isječke vijesti prikazanih u rezultatima pretraživanja. No Google je odbio platiti i prijetio izdavačima uklanjanjem isječaka priča i slika i prikazivanjem samo naslova.

Francusko tijelo za zaštitu tržišnog natjecanja priopćilo je kako je takav potez ozbiljno naštetio sektoru tiska i mogao bi predstavljati zlouporabu vladajućeg položaja na tržištu. Google sada pregovara s nekoliko izdavača zasebno, uključujući Le Figaro, Les Echos, Le Parisien, Le Monde i Ouest France.

Iako zakon obvezuje izdavače da pregovaraju o uvjetima s novinarima na razini poduzeća u roku od šest mjeseci od njegovog stupanja na snagu, i usprkos brojnim pozivima federacija i njihovih pridruženih članova u Francuskoj da započnu raspravu, pregovori još nisu započeli, upozoravaju francuski sindikati novinara.

“Rast je nesigurnosti u novinarstvu, ovo je jedinstvena prilika da se preokrene taj trend i nećemo stati na stranu jer tvrtke potpisuju ponude i novinari postaju siromašniji”, ističu sindikati.

“Google ovim programom licenciranja pokušava kupiti vrijeme, polirati imidž i odvratiti pozornost od njegove pravne obveze plaćanja svih izdavača s poštenim udjelom za novinare”, izjavio je Mike Holderness, predsjednik Ekspertne grupe za autorska prava EFJ-a. “Ako se ugovori sklapaju na razini poduzeća, tvrtke moraju pregovarati ili obavijestiti podružnice sindikata o pregovorima i pojedinostima sporazuma kako bi mogli pregovarati o udjelu novinara”, istaknuo je.

U međuvremenu, u SAD-u, koalicija izdavača vijesti koja okuplja njih 2000 zahtjeva Zakon o očuvanju novinarstva s odredbama koje će im omogućiti da zajednički pregovaraju o boljim uvjetima s Googleom. Dodaju i da je Google iskoristio svoju dominaciju na mrežnom tržištu kako bi ih natjerala na za izdavače i novinare nepovoljne sporazume.

Holderness je zaključio: “Veselimo se danu kada će odgovornosti bilo koje internetske korporacije kao izdavača i poreznih obveznika biti zakonski priznate i provedene svuda.”

U Hrvatskoj je u tijeku donošenje novog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima.

Sindikat novinara Hrvatske smatra da se prijedlogom zakona negativno utječe na imovinska prava autora, te će ovakav zakon imati znatne negativne posljedice na prava autora, posebno novinara i fotografa. O ovoj temi više čitajte OVDJE

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Imate problem ili nedoumicu? Tražite savjet ili bi htjeli nešto predložiti? Slobodno nam se javite!