Neovisni lokalni mediji služe javnom interesu svojih lokalnih zajednica kamen su temeljac naših demokratskih društava. Oni su ključ za osnaživanje građana da shvate i ostvaruju svoja prava u zajednicama u kojima žive. Međutim, samo postojanje ovih medija postalo je neizvjesno u različitim dijelovima Europske unije. Kolegice iz Europske federacije novinara razgovarale su s ljudima koji istražuju ovaj fenomen u Turskoj, Portugalu i Hrvatskoj . Razgovarali su o novinskim pustinjama koje se pojavljuju u njihovim zemljama, izrazu koji su razvili američki znanstvenici i kreatori politike kako bi objasnili krizu tradicionalnih medija i nestanak lokalnih novinskih kuća kao posljedicu digitalne transformacije i globalne ekonomske krize 2008 .
Velik dio lokalnih medija u Hrvatskoj u vlasništvu je gradova, županija i općina
Problematičnim se pokazalo istraživanje medija upisanih u hrvatske registre elektroničkih medija i tiskanih medija. Prije svega zato što su brojne tiskovine registrirane kao mediji koji se takvima teško mogu smatrati. Prema posljednjim službenim podacima iz izvješća Agencije za elektroničke medije za 2021. godinu, barem trećina hrvatskih web portala nije ispunjavala osnovne uvjete da bi se mogli smatrati medijima. U registru tiska navedeni su ljubavni romani, stripovi, križaljke i horoskopi te dnevne novine i politički tjednici.
Mnogi lokalni mediji u vlasništvu su jedinica lokalne samouprave gradova, županija i općina, pa je upitna njihova neovisnost o vlasti. Hrvatsko novinarsko društvo (HND) i Sindikat novinara Hrvatske (SNH) izradili su vizualizaciju koja interaktivno prikazuje podatke o broju nakladnika po regijama kao i o vrsti vlasništva medija.
“Mediji bi se trebali sufinancirati putem javnog natječaja s jasnim kriterijima dodjele i nezavisnim komisijama koje će odlučivati o raspodjeli sredstava”, objašnjava glavna tajnica HND-a Melisa Skender. U Hrvatskoj trenutno nedostaju neovisni modeli financiranja lokalnih medija. HND i SNH zalažu se za dobivanje podataka koji će pomoći u prepoznavanju trendova i pravovremenoj reakciji, kako bi se znali stvarni vlasnici medija, te kakva je struktura prihoda medija, broj zaposlenih novinara i broj vanjskih suradnika.
Više od polovice portugalskih općina su novinske pustinje ili su na rubu da to postanu
Kada je Nacionalna novinska udruga u Portugalu otkrila područja medijskih pustija tijekom istraživanja MediaTrust.Laba Pedra Jerónima, Giovanni Ramosa i Luísa Torrea, otvorili su to pitanje pred kreatorima politike i novinarima. Udruga se angažirala oko te teme jer su htjeli pregovarati s Vladom o financiranju medija, a to su podržali i oporbeni političari.
Ovo je bilo posebno zanimljivo jer Portugal ima jednu od najviših razina povjerenja u vijesti u Europi (vidi izvješće Instituta Reuters ). Međutim, postalo je očito da svi ljudi u Portugalu ne dobivaju jednako kvalitetne vijesti. Potrebno je dodatno istraživanje kako bi se razumjelo odakle ljudi koji žive u pustinjama vijesti dobivaju informacije. Štoviše, veliko je pitanje postalo kako odgovoriti na ovaj fenomen. “U Portugalu ne postoji jedinstveno rješenje. Čak ni u podsektoru kao što su lokalni mediji, nemate istu sliku”, rekao je Pedro Jerónimo u razgovorau s predstavnicima EFJ-a . “Jedinstveno rješenje je gotovo nemoguće i, budući da je to javno pitanje, javne institucije moraju pronaći izlaz, jer lokalni mediji služe javnosti.”
85 posto vijesti objavljenih u turskim digitalnim medijima nisu originalne, već kopije
Turski problemi sa slobodom tiska i izražavanja povećalisu problem medijskih pustinja. Međutim, ono što je zanimljivo jest da se bogatstvo vijesti povećava se u regijama gdje su pritisci sve veći . S ove točke gledišta, kada se gledaju pustinje vijesti diljem Turske, egejska regija, jugoistočna regija i regija Crnog mora imaju najveći problem s originalnim sadržajem vijesti.
Urednik Journa, medijski istraživač i član izvršnog odbora IPI-ja Emre Kizilkaya i njegov kolega Emrah Yilmaz, web programer i podatkovni znanstvenik, objašnjavaju da je teško provesti ovo istraživanje u velikoj zemlji kao što je Turska. Identificirali su pustinje vijesti pomoću umjetne inteligencije (AI) i pregledali dijelove tekstova preko 1,1 milijuna članaka na 6500 objava vijesti. Potom su procijenili “pustinje vijesti” iz tri različite perspektive: (1) odsutnost novinskih kuća, (2) odsutnost vijesti po glavi stanovnika i (3) odsutnost originalnog sadržaja. Sa svakom perspektivom mijenjala se njihova karta novinskih pustinja u Turskoj.
Otkrili su da u blizini nekih pustinja s vijestima postoje “oaze”, mjesta na kojima se činilo da primaju puno vijesti ili su imala novinske kuće koje objavljuju puno vlastitog originalnog sadržaja. Nastavak istrage na lokacijama kao što su Ankara, Tunceli i provincije Van, pkazao je da je svaki primjer jedinstven. “Postoje mnoge stvari koje narušavaju ravnopravan položaj”, objasnio je Kizilkaya. “Nelojalna konkurencija je na različitim razinama.” Na primjer u Istanbulu svatko ima dobru, brzu 5G podatkovnu vezu bilo gdje. Međutim, netko tko živi u ruralnim područjima Turske možda čak nema 3G ili bilo koju stabilnu mobilnu mrežu, osobito na dalekom istoku Turske gdje nema optičkih kabela. Studija o potrošačkim trendovima vijesti u Turskoj također je pokazala koje vijesti ljudi konzumiraju s kojih platformi, što je također važno razumjeti pri procjeni dostupnosti iniformacijama.
#LocalMedia4Democracy
Kako bi se neovisni mediji pošteno natjecali u sektoru kojim dominiraju medijske kuće koje financira vlada ili medijski konglomerati, ključni su održivi modeli financiranja medijskih kuća. Projekt LocalMedia4Democracy, koji provode Europska federacija novinara (EFJ) , Journalismfund Europe , Centar za medijski pluralizam i medijske slobode (CMPF) i International Media Support (IMS) , namijenjen je popunjavanju ove praznine. Ove organizacije pokrenule su program pomoći lokalnim, regionalnim i društvenim medijima koji se bore u pustinjskim područjima u Europi, pružanjem financijske potpore, izgradnjom organizacijskih kapaciteta i provođenjem istraživanja mapiranja situacije na terenu.
Otvoren je prvi poziv za prijavu za Program financiranja lokalnih, regionalnih i društvenih medija u EU. Ako su vaši mediji zainteresirani, prijavite se !
Projekt je dobio financijsku potporu Europske komisije.