
Europska federacija novinara pozdravila je usvojeno stajalište Europskog parlamenta oko Europskog akta o slobodi medija.
EFJ cijeni stalnu predanost Europskog parlamenta očuvanju i promicanju slobode medija u sve neprijateljskijem i krhkijem medijskom okruženju. Od početka zakonodavnog procesa napravljene su mnoge bitne promjene, ali zabrinutost oko špijuniranja novinara ostaje.
“Nakon godinu dana zagovaranja u bliskoj suradnji s drugim organizacijama za slobodu medija, civilno društvo i digitalna prava, sretni smo što smo postigli toliki napredak u toliko hitnim pitanjima”, kaže Renate Schroeder, direktorica EFJ-a koja pomno prati dosje.
“Nažalost, usvojeni tekst ne uključuje potpunu zabranu korištenja spywarea protiv novinara, za što smo se svi intenzivno borili – uključujući i prije svega Europska digitalna prava (EDRi), ali i organizacije izdavača i nakladnika, Europsku konfederaciju sindikata i naših podružnica i njihovih novinarskih članova”.
Iako su članovi Europskog parlamenta poboljšali tekst Komisije usklađujući ga sa standardima Vijeća Europe, oni tvrde da korištenje špijunskog softvera može biti opravdano samo kao ‘posljednja mjera’, od slučaja do slučaja, i ako neovisno pravosudno tijelo naredi istragu ozbiljnog zločina, poput terorizma ili trgovine ljudima. U tekstu stoji da to ne može rezultirati pristupom novinarskim izvorima, no EFJ sumnja u to s obzirom na sve nametljiviju digitalnu tehnologiju koja se koristi.
EFJ pozdravlja veliki napredak koji je postignut, između ostalog, u pogledu:
Članak 5. o medijskom javnom servisu. Sadrži snažne zaštitne mjere koje bi trebale ojačati neovisnost i autonomiju javnih servisa, uključujući odgovarajuće, stabilno i predvidljivo financiranje i koje također grade poštovanje i slobodu uređivačke neovisnosti. Na primjer, “3a. Države članice imenuju neovisno tijelo ili uspostavljaju neovisne postupke za određivanje financijskih potreba prikladnih za pružatelje javnih medijskih usluga u skladu sa stavkom 3. Države članice osiguravaju da je zajamčena neovisna sudska revizija. Postupak imenovanja neovisnog tijela kako je navedeno u prvom podstavku ili utvrđeni postupci navedeni u njemu moraju biti predvidljivi, transparentni, neovisni, nepristrani i nediskriminirajući i temeljiti se na objektivnim i razmjernim kriterijima unaprijed utvrđenim nacionalnim pravom.”
Članak 6.1-6.3 i članak 24. o transparentnosti vlasništva medija i državnog financiranja uz pojačane zahtjeve i stvaranje europske baze podataka. Prema njemu, “nacionalna regulatorna tijela ili tijela koja razvijaju i održavaju namjenske internetske baze podataka o vlasništvu medija koje sadrže informacije navedene u članku 6. stavku 1., uključujući na regionalnoj ili lokalnoj razini. Javnost će imati jednostavan, brz i učinkovit pristup takvim bazama podataka, bez naknade.”
Članak 6.2 o uredničkoj neovisnosti pružatelja medijskih usluga
članak 7. o neovisnosti nacionalnih regulatornih tijela
Članak 11. o suradnji s neovisnijim odborom i potrebi savjetovanja s vanjskim stručnjacima, uključujući sindikate i novinarske organizacije
Članci 8-13: o neovisnosti odbora od Europske komisije
Članak 17. o medijskoj i novinarskoj povlastici za pružatelje medijskih usluga koji slijede etičke i samoregulativne mehanizme
Članak 21. o testu medijskog pluralizma, procjeni koncentracije medijskog tržišta koje bi mogle utjecati na medijski pluralizam i uredničku neovisnost
“Još je puno toga na kocki i pozivamo izvjestitelje EP-a da ostanu pri svojim riječima i želimo im, posebice izvjestiteljici LIBE-a, odgovornoj za članak 4., Ramoni Strugariu (Rumunjska, Renew), pouzdanje i snagu. U suprotnom, novinari će okrenuti leđa EU, u to sam uvjerena”, rekla je Maja Sever, predsjednica EFJ.
EFJ, zajedno sa svojim podružnicama i partnerskim organizacijama, sada će se zalagati za ojačani članak 4. protiv stajališta Europskog vijeća. Španjolsko predsjedništvo priopćilo je da želi pronaći konačan stav do studenoga.