Fotoreporteri u digitalnoj eri

Izvor EFJ

Europska federacija novinara (EFJ) organizirala je  webinar na temu „ Povjerenje u medije: fotoreporterstvo u digitalno doba “ u sklopu programa „ Povjerenje i kvaliteta u novinarstvu ”, u partnerstvu s Europskom komisijom .  Snimku webinara možete pogledati i ovdje .

Prvog dana predstavljeni su i raspravljeni glavni izazovi s kojima se susreću fotoreporteri. Ključno pitanje bilo je “odumire li fotoreporterstvo posebno u digitalnoj eri uz sve veću konkurenciju amatera”.

“Smrt fotoreporterstva je nešto što se projicira otkad sam počeo u industriji. Tada nisam vjerovao u to, a ne vjerujem ni sada.” rekla je Anna Gordon freelance fotoreporterka.

Publiku privlače vizuali, mediji se prebacuju s papira na ekrane,; međutim, fotografija se i dalje smatraja manje važnom od  teksta  kada je u pitanju novinarstvo. Štoviše, razvoj novih tehnologija i društvenih mreža olakšao je medijima korištenje fotografija s interneta ili fotografija koje su poslali amateri, umjesto da rade s profesionalnim fotoreporterima.

“Smatram da se riječ fotoreporter treba više fokusirati na novinara, a manje na fotografiju. Novinarstvo je puno važnije od njegovog foto dijela”, kaže Lars Boering, direktor  European Journalism Center (EJC)

Uz sve veću konkurenciju fotografa amatera, fotoreporteri jedva mogu živjeti kao profesionalaci. Anna Gordon, britanska fotoreporterka s više od 20 godina iskustva, podijelila je surovu stvarnost da mora “subvencionirati” svoj fotoreporterski rad s drugim nenovinarskim, ali profitabilnijim poslovima poput snimanja reklama. Gordon je također naglasio potrebu da fotoreporteri diverzificiraju svoje klijente i izvore prihoda.

Boering je predložio nove načine zarađivanja za život, poput: predstavljanja  rada na festivalu ili prodaja tiskanih izdanja. Postoji potreba za fotoreporteri diverzificiraju svoj posao, pogotovo jer je riječ o industriji s nižim plaćama od pisanog novinarstva.

 

“Tržište je ogromno, ali je također dostupno svima pa je jedini način na koji se možete istaknuti stvaranjem vrijednosti”, savjetuje Boering. “Razmišljajte kao poslovna osoba.”

Govornici su osvrnuli na utjecaj pandemije Covid-19 što je dovelo do smanjene mogućnosti fotografiranja događaja. Neki organizatori događaja koriste to kao izliku da ne puste fotoreportera na sama događanja.

“Hitno je potrebno educirati javnost i medije o važnosti fotoreportera”, kaže Radomir Kračković, potpredsjednik Sindikata medija Crne Gore.

Kada je riječ o rodnoj ravnopravnosti i različitosti, govornici su bili kritičia prema profesiji u kojoj još uvijek dominiraju bijelci. Gordon je podijelila svoje iskustvo i borbu.

“Postoji mnogo svjesnih i nesvjesnih pristranosti urednika i podurednika. Čini se da često misle da će se muškarci bolje nositi sa situacijom.”

Ona dodaje: “Nikad nisam imala problema s nošenjem opreme. Nijedna fotografkinja s kojom sam radila ili upoznala nikada nije imala problema s nošenjem opreme. Čini se da je problem u razmišljanjima drugih ljudi. Mislim da to nikada nije bio realan problem. To je samo predrasuda o problemu.”

Kaže i da joj se dogodilo da ne dobije posao zbog spola.

Gordon je naglasio i da bi novinarke trebale biti jednako plaćene za isti posao kao i njihove muški kolege.

Boering je rekao: “Foto novinarstvo je industrija koja mora biti inkluzivnija, posebno kada su u pitanju žene i fotoreporteri s invaliditetom. Potrebno je raznoliko i uključivo djelovanje kako bi se uključila publika.”

Natasha Hirst , fotoreporterka i potpredsjednica fotografskog vijeća u Nacionalnom sindikatu novinara u Velikoj Britaniji također je govorila o  izazovima s kojima se susreće kao novinarka s invaliditetom i predrasude koje je iskusila od strane poslodavaca.

Dio rasprave bio je posvećen mladim fotoreporterima koji ulaze u profesiju. Gordon inzistira na potrebi da fotoreporteri, posebno oni koji započinju svoju karijeru, razmišljaju o ljudima koje fotografiraju i mogućim posljedicama za njih. Upornost i volja za uspjehom na terenu također su od vrlo bitni. Boering je naglasio:

 “Jedna od lijepih stvari u fotografiji je to što postoji velika spremnost da se okupimo i podijelimo informacije. Mnogo je ljudi tu da vam pomognu.”

Također je istaknuto da visoka cijena opreme predstavlja barijeru u karijeri za perspektivne fotoreportera koji nisu u dobroj financijskoj situaciji. Boering je rekao da, iako bi to mogla biti prepreka, fokus fotoreportera trebao bi biti prvo na novinarstvu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Imate problem ili nedoumicu? Tražite savjet ili bi htjeli nešto predložiti? Slobodno nam se javite!