To znači da je oko dvije trećine anketiranih vanjskih suradnika, takozvanih freelancera, ostalo bez svih, većine ili polovice poslova od početka krize izazvane pandemijom COVID-19. Alarmantno je da je gotovo trećina njih ostala bez svih prihoda. Samo 14 posto ispitanika uspjelo je zadržati većinu prijašnjih poslova.
Vrlo mali udio vanjskih suradnika u medijima, njih svega 15,2 posto, ostao je neokrznut krizom i uspio zadržati sve prijašnje poslovne suradnje.
“Rezultati ove ankete samo potvrđuju koliko je važno da se u ovoj situaciji zaštite oni koji su prvi na udaru krize”, rekao je predsjednik HND-a Hrvoje Zovko komentirajući rezultate ankete koja razotkriva razmjere pogođenosti medijskog sektora ovom krizom. “Upravo zbog svega toga smatramo da Vlada treba prihvatiti zahtjeve HND-a i SNH koji idu za tim da se, među ostalim, osiguraju mjere kojim bi se zaštitili freelanceri i vanjski suradnici koji rade u medijima”, naglasio je.
“Mnogi plješću mjerama koje je vlada donijela za poduzetnike, a konkretnih mjera za pomoć novinarkama i novinarima od kojih su već mnogi ostali bez posla jednostavno – nema”, upozorila je predsjednica Sindikata novinara Hrvatske Maja Sever, te podsjetila da “ni mjesec dana od izbijanja krize novinarke i novinari već osjećaju posljedice”.
“Možda nismo bili dovoljno glasni kada smo upozoravali da novinarstvu treba pomoć i da nam trebaju mjere za očuvanje radnih mjesta, ali to je zato što smo imali posla. Novinari su i u ovoj situaciji pokazali su koliko su važna poluga društva. Pravovremenim i istinitim informiranjem građana pomažu da javnost na vrijeme dobije važne informacije, a točne informacije danas mogu spasiti živote”, rekla je Sever.
Anketa je provedena na uzorku od 164 ispitanika, novinara i medijskih radnika koji nisu stalno zaposleni u medijima, nego imaju neki od “vanjskih” oblika suradnje s medijskim kućama i redakcijama. Većina ispitanika radi putem ugovora o autorskom djelu (41,5%), dok ostali s medijskim kućama i redakcijama surađuju putem ugovora o djelu (12,8%), RPO-a (11%), obrta (12,2%) ili vlastite tvrtke (8,5%). Velikoj većini ispitanika novinarstvo je jedini i primarni izvor prihoda (75%). Većina ispitanika u dobi je od 40-60 godina (65%), dok je udio populacije mlađe od 40 godina manji (31%).
Hrvatsko novinarsko društvo i Sindikat novinara Hrvatske ovim putem još jednom poziva sve slobodne novinare, honorarne i ostale vanjske suradnike medija da ispune anketu koja se provodi i dalje. Cilj je obuhvatiti što veću populaciju slobodnih novinara i vanjskih suradnika kako bi se dobila što jasnija slika utjecaja krize na njihov ekonomski i socijalni položaj.
Upitnik možete ispuniti ovdje.
Izvor: HND, SNH